2012. január 1., vasárnap

Biográfia




Budai Krisztián Ferenc - ütőhangszeres előadóművész, ütőhangszertanár, zeneszerző, szerkesztő, a kézzel üthető dobok szerelmese.

1985. január 11-én születtem Nyíregyházán. Az Erkel Ferenc Általános Iskolában végeztem Újfehértón, zenetagozaton. Az iskola kóruséletében is részt vettem. Második osztályos koromtól fogva jártam a helyi zeneiskolába, ahol öt évig zongoráztam. A Hajdúdorogi Görög Katolikus Gimnáziumban érettségiztem, a gimnázium kórusában is énekeltem mindvégig, 2002-ben kántorvizsgát is tettem. 11. osztály alatt kezdtem el ütőhangszeren tanulni a helyi Móra Ferenc Ált. Isk. és AMI-ban Orosz Imrénél (ex-PG Csoport tag).

Ezután a Nyíregyházi Művészeti Szakközépiskola Ütő tanszakára jártam Joó Csabához négy évig. A kézzel üthető hangszerekkel már ekkor elkezdtem foglalkozni. Több alkalommal működtem közre a Szabolcsi Szimfonikus Zenekarnál. Az iskola Pályázati Hangversenyén két alkalommal vettem részt, 2007-ben első és közönségdíjas lettem.

2005-ben vettem részt az első kongakurzuson a Művészetek Völgyében, Taliándörögdön az Ütősvölgyben, melynek házigazdái az Amadinda Ütőegyüttes meghívására Dely István és családja voltak. Mint utóbb kiderült ez egy egész életre meghatározó élmény volt.

2007-ben felvételt nyertem a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karára, BA képzésre, Előadóművészet-klasszikus ütőhangszer szakra, egyetemi éveim alatt főtárgy tanárom Szabó István volt (a mestereimről bővebben itt). Az intézmény által szervezett Rézfúvós és Ütős versenyen mindhárom év alatt részt vettem, 2009 tavaszán pedig 3. helyezést értem el. A Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar Nyári Akadémiáján két alkalommal vettem részt. A Sonus ütőegyüttes tagjaként számos koncerten, eseményen működtem közre belföldön és külföldön egyaránt.

2012-ben diplomáztam Ütőhangszertanár MA képzésen, szakdolgozatomban Vigdorovics Sándor Ütőhangszerek iskolája c. kottáját elemeztem tanítási szempontból. Egyetemi éveim alatt számos alkalommal működtem közre a Kodály Filharmónia Debrecennél. 2012-ben 5. helyezett lettem a Schlagwerk ütőhangszergyár (nemzetközi) cajon versenyén.

A 2009/10-es tanévben kezdtem el ütőhangszert tanítani Hajdúböszörményben az Eötvös József Ált. Isk. és AMI-ban (ahol azóta is dolgozom), és Túrkevén az Egressy Béni Zeneiskola AMI-ban. Majd később a debreceni Rocksuliban (2011-2016). 2013-2018 között a Medgyessy Ferenc Gimnázium, Művészeti Szakgimnáziumban és Technikum is tanítottam Animáció/Mozgókép szakon, 2019 szeptembere óta pedig ismét óraadó vagyok. Nagyon fontos számomra, hogy a Medgyessyben zenei tehetséggondozás keretein beül dobkört alakíthatunk a diákokkal. Hajdúdorogon a Mórában 2014-2018 között tanítottam ütőhangszert.

Debrecen, és a környék zenei életében aktívan közreműködöm, jelenleg is több zenekarban játszom. A hangszeres területem igazi különlegesség, kevesen művelik az országban.

2014 nyarától kezdtem zeneszerzői képességeimet kibontakoztatni, ennek eredményeként megszületett a Gukhe átiratom, és több saját szerzemény is (Langwana, Akuongon, Enoomghbe, Valcuun Akkun, Samba Langwana, stb).
2015 elején megjelent az első szóló EP-m a Sounds of Langwana, amelyre 3 saját szerzemény, és 1 átirat került föl. Ezzel párhuzamosan megjelent a dán Edition Svitzer kiadó gondozásában a Langwana c. művem kottája.
A célom az, hogy elősegítsem a hand-percussion oktatást, a hangszeres irodalmat bővítve, a tradicionális hagyományok nyomdokain továbbhaladva. Szeretném, ha a hangszer akkreditált tantárgy képzés lehetne a jövőben, ahogyan pl. a jazzdob. Ebben a témában szívesen tevékenykedem, szerzeményeim szorosan kapcsolódnak ehhez.
Első concerto-m 2015-ben született meg, Concerto for Congas-Arkhé címmel, melyre alkotói támogatást nyertem az NKA zenei kollégiumától.

2018-ban kijött a 2. albumom, az Okraltée, majd 2019-ben egy singel, a Seis y Siete. Ebben az évben ismét NKA támogatást nyertem, ezúttal a Wowbagger c. művem bemutatójára. 2020-ban sok videót készítettem a pandémia alatt, ezek közül az Umak Un megjelent single-ként is.

A Krxternational Dobsuli 2016-ban nyitotta meg a kapuit hivatalosan, de mindig is voltak magántanítványaim. A magánórákat folyamatosan fejlesztettem tudásban, hangszerparkban, ötletekben, módszerekben. Igazán 2018-tól lódult meg a dolog, ebben az évben indultak a csoportos órák, és a Debreceni Perka Klub.

A zeneművészet területén számos írásom született 2013-tól kezdve, bővebben a publikációim menüpont alatt lehet olvasni róluk. 2017 márciusa és 2021 októbere között a RitmusDepo főszerkesztője voltam.


2019 októberében tartottam az első konferencia előadásomat Szegeden az I. DUSZK-on, "A Hand-percussion lehetőségei az oktatásban" címmel.
2020-ban megkaptam a Debrecen Kultúrájáért Alapítvány Alkotói Ösztöndíját, ennek keretein belül valósítottuk meg a Percussion Workshop Debrecen 2020-at.
2021-ben részt vettem előadóként a II. DUSZK-on, konferencia előadásom címe: A Hand-Percussion lehetőségei az oktatásban II.
2022-ben Szabó Zsolttal közösen kapták meg a Debrecen Kultúrájáért Alapítvány Alkotói Ösztöndíját. Programjuk címe: Hol az egy?

2021. februárjában kezdtem meg az oktatói munkát a Debreceni Egyetem Könnyűzenei Intézetében, ami egy óriási mérföldkő számomra.

Előadóművészként több nemzetközi hangszergyártó cég endorzere is vagyok: 2015-óta a Meinl Percussion, és 2020-óta a Meinl Cymbals.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése